اجتماعی » دسته‌بندی نشده
کد خبر : 2218
دوشنبه - 14 تیر 1400 - 04:29

فتنه و آفت واقعی چیست؟

در همه دوران و همه کشورها و همه فرهنگها، موردی که موجب پیشرفت و موتور محرک بوده است ، آرمان طلبی افراد جامعه یا در قشر جوانان و نخبگان بوده است و راضی به اصلاح تدریجی نبوده اند و سعی نموده اند که کمال طلبی نموده و همین موتور محرک بوده است.
متاسفانه در حال حاضر بزرگترین آفت و فتنه کشور آن است که که آرمان طلبان و کمال طلبان حال حاضر ایران به کم قانع بوده و حرکت تدریجی را انتخاب نموده و طلب می نمایند که موجب بروز این وضعیت در جامعه شده است بطور مثال آنها می گویند با توجه به حجم فراوان مشکلات باید آنها را اولویت بندی و حل نمود و همین شده است که چندین سال است که اغلب مشکلات باقیست و شدیذتر هم شده است و حتی در تعیین اولویت بندی نیز در اشتباه محض هستند
دیدگاه باید آن باشد که تمام مشکلات مهم هستند و باید حل شوند و نگاه درست آن است که آنرا بخش بندی و اولویت بندی نموده و بر اساس اولویت ، نیروها و بودجه بیشتر گذاشت نه آنکه کلا حل مشکل را به آینده محول کرد مثال بزنم از یک خاطره
به یکی از عالیترین مقامات یک سازمان بزگ نیمه دولتی گفتم که فلان مشکل هست و او گفت این مشکل با پرداخت شیرینی به کترمد سطح پایین راحتتر حل میشه تا من دستور دهم در واقع این مدیر هم همین دیدگاه اولویت بندی را داشت که در تمام مقامات هست و در حالیکه اینگونه مسایل و رشوه منجر به فساد شده است و حتی در تعیین اولویت بندی هم دچار ایراد هستند و حل رشوه و فساد از اولویتهاست و حتی از توسعه نیز مهمتر است.
به هر حال آرمان گرایی و کمال طلبی را در بین جوانان و قشر نخبه می بایست احیا شود تا منجر به حرکت جامعه شود

چه خواهد شد؟

در هر جامعه نیازهای اولیه وجود داشته که وظیفه و الزام حکوتها بوده و از زمان تاسسی جامعه بشری و حکومتها تا کنون وجود داشته و در زمان اسلام این وظایف تبیین بهتری شده است ازجمله وظایف حکومتها ایجاد آزادی و امنیت و عدالت و برقراری نظم و امکان امرار معاش و بوده است .حکومتها از وطایف ابتدایی و اویه شان تامین امنیت جامعه بوده و هست و تامین این الزام ابتدایی به معنای اتمام وظایف حکومت نبوده و نیست و یکی از بزرگترین وظایف حکومتها در زمینه امرار معاش افراد جامعه و رونق اقتصادی است و از الزامات رونق اقتصادی بودن ، شفاف بودن و پیش بینی پذیر بودن آینده است و متاسفانه در حال حاضر ایران، وضعیت آینده بسیار بسیار مبهم بوده و لذا سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی با ریسک پذیری بسیار بسیار بالاست و هیچکس از افراد جامعه (بجز تعدای خاص) نمی دانند که در آینده کشور به سمت مذاکره یا جنگ یا همین حالت باقی می ماند و باقی ماندن این حالت که در آن هستیم چقدر برای جامعه قابل پذیرش می باشد؟؟!! و جامعه این وضعیت را همینگونه تحمل می کند ؟؟

دولتها و حاکمان موافق یا مخالف شبکه های اجتماعی؟؟!!

تقریبا تمامی حاکمان تمامی کشورهای جهان از شبکه های اجتماعی انتقاد می کنند و برخی از کشورها شیکه های فیلتر هستند ولی آیا واقعا حاکمان نسبت به شبکه های اجتماعی چگونه می نگرند؟؟

اینگونه به نظر می رسد که تقریبا اغلب حاکمان از شبکه های اجتماعی راضی و خوشنود هستند به چند دلیل

به راحتی عقاید و نطرات جامعه را مورد پایش قرار می دهند

به راحتی می توانند با نفوذ در این شبکه ها دیدگاههای خود را که قبلا با مقاومت روبرو بود را اعلام نمایند و ناریوهای خود را اجرا کنند

مردم از اعتراضات خیابانی به اعتراضات مجازی روی میاورند که بسیار کم خطرتر و کم هزینه تر هست

موارد مضری هم برای حاکمان داشته از جمله سرعت انتشارات اطلاعات ئو شفاف سازی که دلایل فوق الاشاره بسیار کمک به کنترل آن کرده و می کند

بورس،نمایشی از صداقت دولتمردان و حاکمان

گران شدن هرچیزی یا مفت خریدن هر چیزی اگر طبق منطق اقتصادی نباشد به سایر بخشهای اقتصادی لطمه می زند و بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست

قبلا به گرانی بورس مطالبی نوشتیم ولی منتها در سه ماهه اخیر تمامی افرادی که گول افزایش بورس را خوردند مسوولین و وعدهایشان را باور کردند تمامی بین 30 تا 60 درصد سرمایه شان بر باد رفته و مضافا اینکه اجتاس نیز بین 20 تا 70 درصد گران شده است و در واقع بطورمیانگین 75 درصد ضرر کرده اند و نکته مهمتر آنکه تقریبا تمامی سهماها با قیمتهای واقعی نیستند و حباب که ندارند بلکه حباب منفی هم دارند و در واقع از اعتماد مردم به وعده حاکمانشان برای رونق صنعت کشر و سرمایه گذاری در بورس کاملا برخی افراد فرصت طلب سو استفاده کردند و می کنند

کرونا بازی!!!!

از اون روزی که رییس تدبیر و امید دستور داد به ویروس که اوضاع به حالت عادی برگردد و ویروس حرف او را گوش نداد و اوج متانت یک رییس دولت را نمایان کرد که ویروس را نگرفت و اعدام نکرد و ویروس برای خودش جولان داد تا اینکه حتی بخش عطیمی از کشور را تعطیل کرد و مجدد رییس تدبیر و امید عزیز با توجه به تاکیدات فراوان سازمان جهانبی بهداشت اینبار بجای دستور به ویروس به ملت دستور بازگشایی داد

نه می خواهیم نقد کنیم و نه ایراد و فقط یک سوال داریم آیا اوج گیری ویروس کرونا با اوج گیری قیمت طلا و دلار و تورم ارتباط دارد ؟؟!!!

بورس 600 درصد گران شد؛ خوب است !!!!

بازار بورس از ابتدای سال 98 تا خرداد 90میانگین 600 درصد گران شده است یعنی میانگین سود 600 درصد این میزان سود چه انگیزه ای در تولیدکننده یا فعال اقتصادی حتی دلالان برای ادامه فعالیت میگذارد این میزان افزایش نقدینگی نیست؟؟ این سود انقدر زیاد است که حتی محتکران و متقلبان و مختلسان را نیز از ادامه کار ناامید کرده و به بورس سوق می دهد؟؟؟!!!!

بازار بورس از ابتدای سال 98 تا خرداد 90میانگین 600 درصد گران شده است یعنی میانگین سود 600 درصد این میزان سود چه انگیزه ای در تولیدکننده یا فعال اقتصادی حتی دلالان برای ادامه فعالیت میگذارد این میزان افزایش نقدینگی نیست؟؟ این سود انقدر زیاد است که حتی محتکران و متقلبان و مختلسان را نیز ز ادامه کار ناامید کرده و به بورس سوق می دهد؟؟؟!!!!

چرا گران شدن در مسکن و طلا و دلار مذموم هست ولی در بورس خوب است این میزان سود در کدام فعالیت قابل دست یافت است البته یادآور می شود که برخی از سهامداران تا 50 برار سرمایه شان افزایش یافته است یا به عبارتی سهامشام 50 برار گران شده است ولی در مقابل 40 درصد گرانی ملک که بیشتر از افزایش هزینه شهرداریها و افزایش قیمت محصولات شرکت بورسی است صدای همه به آسمان می رسد

گرانی غیر منطقی در هیچ بخشی قابل توجیه نیست ولی نکته بسیار مهم آن است که می بایست انگیزه در بخشهای اقتصادی وجود داشته باشد که جامعه و کشور دوام آورد و اینگونه که پیش رود از نانوا تا کارخانه دار سرمایه خویش را به خرید و فروش بورس منتقل می کنند که خطر بسیار بزرگ و زنگ خطری برای کشور است

یکی از مهمترین راهکارها برای کنترل قیمتها در بورس افزایش بسیار بسیار زیاد شرکتهای بورسی است که با کمال تاسف با کندی هر چه تمام در جریان است

کرونا مزایایی هم داشته است؟

کرونا پاندومی دهه های اخیر است که همه را گرفتار و به خود مشغول کرده است و با عث وحشت و مشکلات فراوان برای تمام جوامع داشته است

اما در کنار تمامی معایب آن ، مزایایی هم داشته است  که تا کنون از این جنبه به آن کمتر توجه شده است و ما سعی می نماییم  از این زاویه هم نگاه کنیم و  امیدواریم که این مطالب مورد توجه قرار گیرد

کاسبی میلیاردی سلبریتی‌های ایران در اینستاگرام/اداره مالیات نظارت می کند؟؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام  از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد. محبوبیت روزافزون این شبکه و آسان بودن اشتراک‌ گذاری تصاویر در آن، باعث شده تا در حال حاضر اینستاگرام به بستری برای ظهور چهره‌های شناخته شده مجازی تبدیل شود که دنیای بازاریابی مجازی را متحول کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی منتشرشده در مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، حاکی از افزایش چشمگیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در میان مردم است. در این گزارش که رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی یکی در نظر گرفته شده است، نشان می‌دهد در نیمه فروردین سال۹۷، ۱۷.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از اینستاگرام استفاده می‌کردند، این عدد در خردادماه و پس از فیلترشدن تلگرام به ۳۲.۲ درصد افزایش‌یافته است. نکته قابل‌توجه، حضور ۵۴ درصدی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین آمارگیری خود در پایان سال ۹۷ تعداد کاربران اینترنت در ایران را ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار اعلام کرده است. وب سایت استاتیستا نیز در گزارشی تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام را حدود ۲۴ میلیون نفر اعلام کرده است. به عبارت دیگر، حدود ۳۲ درصد از کاربران اینترنت در ایران، در اینستاگرام نیز فعال هستند. این تعداد کاربر، به معنای استفاده ۳۰ درصد از جمعیت ایران از اینستاگرام است. این تعداد کابر، ایران را در استفاده از اینستاگرام، بعد از کشورهای آمریکا، برزیل، هند، اندونزی، روسیه، ترکیه و ژاپن در هشتم جهان قرار می دهد.

ظهور سلبریتی‌های اینستاگرامی

تحقیقات مرتبط با اینستاگرامر (Instagramer)، خرده سلبریتی (Micro- Celebrity)، تاثیرگذار (Influencer)، بازاریابی نفوذگر (Influencer Marketing) و … موضوع پیدایش و رشد ستاره‌های دنیای اینستاگرام است که با بهره‌مندی از قابلیت‌های این شبکه اجتماعی توانسته‌اند به شهرت برسند.

تری سنفت از اولین محققانی بود که در کتاب خود تحت عنوان «دختران دوربینی: سلبریتی و جامعه در عصر شبکه‌های اجتماعی»، به توضیح ظهور نسل جدیدی از افراد مشهور در فضای مجازی پرداخت که شهرت خود را مدیون شبکه‌های اجتماعی هستند. تحقیقات او و سایر پژوهشگران با تمرکز بر سلبریتی‌های اینستاگرامی حاکی از این نکته است که قدرت یک ‌سلبریتی اینترنتی و تأثیری که بر هواداران خود می‌گذارد مرهون نمایشی است که وی از جنبه‌های مختلف زندگی خود دارد؛ نمایشی مستمر و با تمرکز بر زندگی روزمره آنها.

اهمیت ظهور این چهره‌های مجازی تا اندازه‌ای است که Statista  که یک پورتال آنلاین به منظور دسترسی به آمار و اطلاعات بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ مطالعه است به صورت ماهانه یا فصلی اطلاعات مرتبط با تعداد فالوورهای سلبریتی‌های اینستاگرامی کشورهای مختلف در حوزه‌های گوناگون مانند ورزش، غذا، مد و … را گزارش می‌کند.

این پورتال همچنین در آخرین آماری که بر حسب نمودار از تعداد کاربران اینستاگرام تا آپریل ۲۰۱۹ منتشر کرده بود، نشان داده است که آمریکا با تعداد ۱۱۰ میلیون نفر، بیشترین تعداد کاربران اینستاگرام را دارد.

دنبال‌کنندگان چند میلیونی ستاره‌های اینستاگرام

اگرچه اینستاگرام کمی با تاخیر وارد ایران شد، اما این شبکه اجتماعی به سرعت توانست راه خود را در سبک زندگی کاربران ایرانی باز کند و به تبعیت از الگوهای خارجی، شاهد فعالیت نسل جدیدی از سلبریتی‌ها در این فضا و در حوزه‌های مختلفی مانند جهان گردی، غذا، مد، ورزش و … هستیم که به بیان دیدگاه‌ها و عقاید خود به طور مستقیم می‌پردازند و تحت عناوین مختلف مانند بلاگر، اینستاگرامر و یا اینفلوئنسر به فعالیت پرداخته و به تبع داشتن تعداد دنبال کنندگان بالا، منبع معتبری برای تبلیغات کالاها و محصولات برندهای تجاری محسوب می‌شوند. برای نمونه «…» دختر جوانی است که به واسطه انتشار تصاویر و ویدیوهایش در زمینه سبک زندگی خود در حال حاضر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر طرفدار دارد. شهرت وی و امثال آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام تا اندازه‌ای است که صفحه اینستاگرامی سگ وی به طور جداگانه ۱۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد و به تازگی مجله فوربز او را به عنوان تاثیرگذارترین بیوتی اینفلوئنسر دنیا در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است.

سلبریتی‌های اینترنتی؛ جزو ۱۰۰ مساله کلان کشور

رشد روزافزون سلبریتی‌های اینترنتی در ایران به اندازه‌ای است که مرکز بررسی‌های استراتژیک طی تحقیق که تحت عنوان «آینده‌پژوهی ایران در سال ۹۷» منتشر کرد، از این موضوع به عنوان یکی از ۱۰۰ مساله کلان کشور نامبرده است. در این پیمایش «مرجعیت فرهنگی» سلبریتی‌های جدید و غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی و مهاجرت مردم به این فضاها، به عنوان «مسائل در حال ظهور ایران» در سال‌های پیش‌ رو معرفی شده است. چرا که وقتی یک پدیده اجتماعی شکلی «افراطی» به خود می‌گیرد، می‌تواند به «مسأله‌» و معضل اجتماعی بدل ‌شود.

گردش مالی هنگفت ایجاد شده به وسیله خرده‌سلبریتی‌ها از موضوعاتی است که در این پژوهش به آنها پرداخته شده و در عین حال مورد انتقاد قرار گرفته است.

تعرفه تبلیغات چند؟

نرخ‌های تبلیغات در صفحه‌های اینستاگرام و توسط چهره‌هایی که در این شبکه اجتماعی برای اکثریت کاربران شناخته شده هستند، متفاوت است. گزارش روزنامه هفت صبح نشان می‌دهد که یک چهره شناخته شده با ۲ میلیون دنبال کننده برای هر تبلیغ در صفحه خود ۸ تا ۱۶ میلیون تومان می‌گیرد.

بر اساس بررسی‌های «پایگاه خبری اتاق ایران» دارندگان صفحات مد و فشن که اغلب در پسوند اسامی آنها، کلمه «بیوتی» هم دیده می‌شود، بیشترین تعداد دنبال کنندگان را دارند و نرخ تبلیغات هم به همان نسبت متفاوت‌ است. دارنده یکی از صفحات مد و زیبایی که فعالیت اصلی او معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای تجاری با تعداد دنبال‌کنندگان ۵۲ هزار نفر است، برای هر تبلیغ حدود ۵ میلیون تومان دریافت می‌کند. این قیمت در استوری چیزی در حدود ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

تعداد فالوورها، مهم‌ترین ملاک در تعیین نرخ تبلیغ محسوب می‌شود. از طرفی با توجه به قابلیت‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام نحوه اشتراک عکس، ویدئو، استوری و حتی مدت زمانی که تبلیغ در صفحه می‌ماند، متغیر است و به همان نسبت هم قیمت بالا و پایین می‌شود.

در این میان، هستند چهره‌هایی که صرفا با نمایش سبک زندگی خود، چند هزار دنبال کننده جذب کرده و از این طریق به تبلیغات می‌پردازند. برای نمونه «… و …» از چهره‌های شناخته شده در اینستاگرامند که به‌واسطه ایران‌گردی و سفر به مناطق محروم و کمک برای بازسازی این مناطق به شهرت دست یافته‌اند. صفحه «…» در حال ۵۶۲ هزار دنبال کننده دارد و لابه‌لای پست‌هایی که او از زندگی روزمره خود و خانواده‌اش منتشر می‌کند، تبلیغ خدمات و کالاهای برندهای تجاری مختلف از تپ‌سی، محصولات آرایشی و بهداشتی، شرکت‌های مسافرتی و … به چشم می‌خورد. به گفته ادمین صفحه آیدا، تعرفه تبلیغات به‌صورت بنر یا تیزر در هر استوری ۱ میلیون تومان است.

دیگر چهره شناخته شده در  اینستاگرام، دختری است حدوداً ۳۰ ساله که فعالیت اصلی پیج او به معرفی رستوران‌های سراسر کشور اختصاص دارد. نحوه این فعالیت هم به این شکل است که او برای معرفی هر رستوران به محل موردنظر می‌رود و غذا می‌‎خورد و در حین خوردن غذا با آب‌وتاب از مزه غذا برای دنبال کنندگانش می‌گوید. همین معرفی برای مشتریانی که بخواهند این چهره رستورانشان را معرفی کند در قالب استوری ۶۰۰ هزار تومان و هر پست ۱ میلیون تومان آب می‌خورد.

ادمین یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده در اینستاگرام که به دلیل ساخت ویدیوهای کوتاه یا همان دابسمش در حال حاضر ۷۱۵ هزار نفر دنبال کننده دارد، پس از پنج روز پیگیری خبرنگار «پایگاه خبری اتاق ایران»، دسته‌بندی جالبی از تعرفه تبلیغات برای انتشار در صفحه شخصی‌اش اعلام می‌کند. تعرفه پست یک روزه، بصورت عکس یا ویدئوی ارسالی یک میلیون تومان؛ پست یک روزه با گیفت ارسالی یک میلیون تومان و پست عکس دائم با گیفت ارسالی ۲ میلیون تومان. همچنین تعرفه تبلیغات در استوری از ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر است و مشتریان در صورت تمایل و انتخاب یک پک مجزا که شامل ارسال ۴ استوری به صورت همزمان است، باید چهار میلیون تومان هزینه کنند.

در این میان بایدها و نبایدهایی هم وجود دارد. برای نمونه عکس متفرقه برای پست قبول نمی‌شود و ویدئو حتما باید حرفه ای باشد یا اینکه ویدئو ارسالی برای پست قبل از واریز باید تایید شود؛ تبلیغ سالن‌ها و کارهای زیبایی، کلینیک پوست و مو و دندانپزشکی‌ها هم فقط به صورت استوری و رزرو تایم همراه با فیش واریزی امکان پذیر است.

با اینفلوئنسرها، کمپین تجاری بساز!

بازخورد مثبت تبلیغات از سوی چهره‌های اینترتی، به شیوه دیگری هم موجب راه‌اندازی کسب و کار شده  و آنهم تاسیس پلتفرم‌های بازاریابی است که تمرکز آنها بر اینفلوئنسرمارکتینگ است و با جمع‌ کردن سلبریتی‌های اینترنی در یک صفحه و درج مشخصات آنها به عنوان یک واسطه عمل کرده و  این فرصت را به شرکت‌ها می‌دهند تا با دسترسی راحت‌تر به اینفلوئنسرهای طبقه بندی شده در حوزه‌های آشپزی، ورزش، خانه داری، سبک زندگی، تیستر، پدر، مادر، کودک، زندگی دو نفره، رنگی رنگی و … کمپین تجاری خود را راه انداخته و از این طریق بازاریابی کنند.

در معرفی صفحه یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، نام‌ برندهای تجاری مختلفی از جمله ال جی، صنایع غذایی رامک، گروه صنعتی گلرنگ و حتی بانک سامان به چشم می‌خورد که به عنوان مشتریان این شرکت بازاریابی معرفی شده‌اند.

کارشناس فروش این شرکت در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» از نحوه راه‌اندازی کمپین با اینفلوئسرهایی می‌گوید که با شرکت همکاری دارند.  به گفته این کارشناس فروش، هزینه هر اینفلوئنسر با توجه به حوزه کاری، کلاس اینفلوئسر و تعداد فالوورها متغیر است، اما در عوض مشتری این حق را دارد که خط قرمز تبلیغ خود از طریق اینفلوئنسرها را مشخص کند تا جایی که تصمیم بگیرد پوشش اینفلوئنسر انتخابی به چه شکل باشد.

او در خصوص سقف و کف قیمت‌های کمپین‌ می‌گوید: «هزبنه تبلیغ از طرف اینفلوئنسرهایی که ۱ میلیون نفر و بیشتر دنبال کننده داشته باشند چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است و برای کسایی که بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر دنبال کننده داشته باشند باید حداقل ۳ میلیون تومان در نظر بگیرید؛ قیمت انتشار ویدئو هم متغیر و بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان و هزینه تبلیغ به صورت عکس هم ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. »

کارشناس فروش یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این حوزه از محاسبه قیمت‌ها بر مبنای طبقه‌بندی سلبریتی‌های اینترنتی بر اساس دو دسته میکرواینفلوئنسر (۱۰۰ هزار نفر و بالا) و ماکرو اینفلوئنسر (۱ میلیون نفر و حتی بالاتر) می‌گوید.

او می‌گوید: «سقف مشخصی برای تبلیغ کالاها و خدمات از سوی اینفلوئنسر وجود ندارد. بسته‌های تبلیغی ما هم متغیر و مبتنی بر بودجه مشتریان است؛ برخی دوست دارند تا ۱ میلیارد تومان هم هزینه کنند؛ اما کف قیمتی برای تبلیغ از سوی یک اینفلوئنسر که ۱۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشد، ۵ میلیون تومان است. »

به گفته این کارشناس فروش، بسته‌های تبلیغی از سوی ماکرواینفلوئنسرها، گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رود و در این فاکتور علاوه بر کلاس اینفلوئنسر، تعداد بازدید ساعتی هم مهم‌ است.

او در همین زمینه می گوید: «پیش آمده با اینفلوئنسری همکاری داشتیم که برای تبلیغ یک محصول در قالب یک استوری یا پست، برای یک ساعت ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد اما در عرض یک هفته، هزینه خود را به ۷۰۰ هزار تومان تغییر داده است؛ دلیلش هم این است که برخی از اینفلوئنسرها حتی طی ۳ روز ممکن است تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند و همین امر عاملی می شود تا آنها هم به قیمت‌های خود اضافه کنند. »

 

منبع : خبرآنلاین

پتانسیل صنایع غذایی ایران

صنعت مواد غذایی یکی از مهم‌ ترین صنایع هر اقتصاد به‌شمار می‌رود. در بسیاری از کشورهای دنیا صادرات محصولات غذایی توانسته ارزآوری بسیاری به همراه داشته باشد. در ایران نیز توجه به این موضوع می‌تواند وابستگی اقتصاد را از صادرات محصولات نفتی کاهش دهد. صنعت مواد غذایی یکی از مهم‌ ترین صنایع هر اقتصاد به‌ شمار می‌رود. در بسیاری از کشورهای دنیا صادرات محصولات غذایی توانسته ارزآوری بسیاری به همراه داشته باشد. در ایران نیز توجه به این موضوع می‌تواند وابستگی اقتصاد را از صادرات محصولات نفتی کاهش دهد. در همین زمینه دکتر مهدی کریمی‌ تفرشی، رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه تعاونی‌ های توزیع و فروش محصولات غذایی و رئیس هیات‌ مدیره تعاونی تولید‌ کنندگان محصولات غذایی درخصوص جایگاه صنعت موادغذایی در اقتصاد کشور توضیح داد: صنایع غذایی در ایران نسبت به دیگر بخش‌ ها، صنعتی جدیدتر به‌ شمار می‌رود؛ به همین دلیل نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد.

بر اساس آمارها هم‌ اکنون در ایران ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود، این در حالی است که صنایع غذایی در کشور متناسب با تولیدات کشاورزی رشد نداشته است.کریمی‌ تفرشی در ادامه اظهار کرد: بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید تا ۹ سال آینده میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند. در صورتی که ایران بتواند به این سطح از تولید دست یابد، باید برای صنایع تبدیلی و غذایی هم سیاست‌ گذاری مناسبی درنظر گرفته شود. رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه تعاونی‌ های توزیع و فروش محصولات غذایی در ادامه با اشاره به لزوم نوسازی ماشین‌آلات کارخانه‌ ها گفت: ماهیت صنایع غذایی ایران بر اشتغال‌ زایی استوار است. زمانی که کارخانه‌ ها ماشین‌ آلات قدیمی و نیروی کار بسیار در تولید محصولات صنایع غذایی استفاده می‌کنند، طبیعی است که تولید با افزایش قیمت نسبت به دیگر نقاط دنیا همراه باشد. در این حالت، در گام نخست مهم‌ ترین اقدامی که صاحبان صنایع غذایی باید پیش بگیرند، نوسازی ماشین‌ آلات و تجهیزات تولید است.

وی در ادامه به مقدار تقاضای بازار نسبت به تولید محصولات غذایی و واردات اشاره کرد و گفت: در ایران حدود ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار از آن زیرکشت است که از این مقدار سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود.کریمی‌ تفرشی افزود: در حال‌حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک در مسیر خودکفایی قرار داریم.

به‌ عنوان مثال، در زمینه تولید داخلی برنج و چای در شرایطی هستیم که نیاز داخل را برطرف می‌کند و نیازی به واردات نداریم.وی افزود: در حال‌حاضر با تولید ۸ میلیون و ۵۰ هزار تن چغندر قند در کشور و با احتساب شکر نیشکری، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن شکر که در کشور تولید شده نیازی به واردات این محصول در سال ۹۷ نداشته‌ایم.همچنین در زمینه تولید دانه‌ های روغنی با توجه به ظرفیت بالای تولید کلزا در کشور رسیدن به خودکفایی در این زمینه در سال‌های آینده دور از دسترس نیست. وی در ادامه درخصوص اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت مواد غذایی نیز گفت: در اقتصاد ایران تولید به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌ های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

این کارشناس صنعت غذایی در ادامه بیان کرد: افزایش هزینه‌‌ های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها، اختلال در سیستم خرید ها و معاملات اقتصادی از مهم‌ ترین اثرات نوسانات نرخ ارز در صنعت غذا به‌ شمار می‌رود. کریمی‌ تفرشی چشم‌انداز صادرات محصولات غذایی را نیز این‌ طور تشریح کرد: برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت‌خام و چرخش به سمت اقتصاد چند محصولی، جهت‌ گیری سیاست‌ های صادراتی باید به سود کالاهایی تغییر یابد که ایران در آنها مزیت نسبی دارد.

وی افزود: پسته، زعفران، خشکبار و صنایع تبدیلی از جمله پتانسیل‌ های مثبت صادراتی کشور محسوب می‌شود که با برنامه‌ ریزی دقیق می‌توان از آنها به‌ عنوان اقلام صادراتی جایگزین نفت بهره‌ برداری کرد.رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه تعاونی‌ های توزیع و فروش محصولات، در ادامه گفت: در شرایط کنونی صادرات بخش کشاورزی با چالش‌ های بسیاری مواجه است. یکی از بزرگ‌ترین این چالش‌ ها در سازمان تجارت‌جهانی (WTO) و در بحث یارانه‌ هایی است که به بخش کشاورزی در اروپا و آمریکا پرداخته می‌شود. هم‌اکنون این کشورها با این یارانه‌ ها عملا بازارهای جهانی را تحت‌سلطه خود در آورده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: از دیگر چالش‌ های موجود، عدم قدرت رقابت‌ پذیری بسیاری از محصولات ما از لحاظ کیفیت و تکنولوژی بسته‌ بندی، ماشین‌ آلات پیشرفته مورد استفاده و دانش به‌ کار رفته در تولید در مقایسه با برندهای قدرتمند بازارهای جهانی است. کریمی‌ تفرشی ثبات ارزی را برای فعالیت هر چه بهتر این صنعت مهم ارزیابی کرد و گفت: برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌ وکار و انجام سرمایه‌ گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ ریزی کنند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین‌ کننده است. به‌ علاوه عدم امکان پیش‌ بینی وضعیت ارزی نیز می‌تواند امنیت سرمایه‌ گذاران را تهدید کند. وی درخصوص چشم‌انداز صنعت غذایی اظهار کرد: در شرایط فعلی باید به نوعی از صنایع غذایی داخلی حمایت به‌ عمل آید تا این صنایع توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند.

پتانسیل انرژی تجدید پذیر در ایران

انرژی خورشیدی:
با توجه به اینکه صحرا‌های ایران یک چهارم مساحت این سرزمین را پوشش داده اند پتانسیل تولید برق حاصل از انرژی خورشیدی در ایران بسیار بالاست. اگر تنها یک درصد از این نواحی به وسیله‌ی سیستم‌های فتوولتائیک پوشش داده شوند، انرژی حاصله پنج برابر بیش از مصرف سالانه‌ی برق در ایران است.

انرژی باد:
انرژی باد یکی از انواع اصلی انرژی تجدیدپذیر می‌باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) بر روی ۴۵ سایت در ۲۶ منطقه‌ی کشور، پتانسیل انرژی بادی کشور ۶۵۰۰ مگاوات برآورد شده است. البته با تکمیل فاز صفر اطلس باد کشور، میزان انر ژی قابل استحصال بادی کشور بالغ بر ۴۰۰۰۰ مگاوات تخمین زده شده است.

انرژی برق آبی:
ایران پتانسیل تولید انرژی حاصل از منابع برق آبی بین ۲۳۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ مگاوات را دارد، به همین دلیل کشور ما سرمایه گذاری قابل توجهی در راستای توسعه‌ی این بخش بکار گرفته است.

انرژی زمین گرمایی:
مرکز زمین منبع عظیمی از انرژی حرارتی است که به شکل‌های گوناگون از جمله فوران آتشفشانی و آب‌های گرم به سطح آن هدایت می‌شود. در سال ۲۰۰۷، بیست و چهار کشور جهان با نصب نیروگاه‌های زمین گرمایی از این منبع عظیم انرژی برای تولید برق استفاده نموده اند که مجموع ظرفیت‌های نصب شده بالغ بر ۹۷۰۰ مگاوات بوده است.

انرژی پیل سوختی و هیدروژنی:
هیدروژن یکی از عناصری است که در سطح زمین به وفور یافت‌ می‌شود، البته نه بصورت خالص، بلکه باید آن را توسط روش‌های
مختلف از سایر عناصر بدست آورد. این ماده در مقایسه با سایر سوخت‌ها می‌تواند با راندمانی بالاتر و احتراق بسیار پاک به سایر انرژی‌ها تبدیل شود.

انرژی جزر و مد و امواج:
در دریا از انرژی امواج، جزر و مد و اختلاف درجه حرارت یا غلظت نمک در اعماق مختلف، می‌توان برای تولید الکتریسیته استفاده کرد.

زیست توده بیو ماس:
زیست توده شامل کلیه موادی در طبیعت می‌شود که در گذشته‌های نزدیک جاندار بوده، از موجودات زنده به عمل آمده و یا از زائدات، ضایعات یا فضولات آن‌ها می‌باشد. به عبارتی: ” زیست توده کلیه اجزاء قابل تجزیه زیستی از محصولات، فاضلاب‌ها و زایدات کشاورزی (شامل مواد گیاهی و حیوانی)، صنایع جنگلی و سایر صنایع مرتبط، فاضلاب‌ها و زباله‌های شهری و صنعتی می‌باشد”